Jojo's, strenge blikken en voetbal

24 oktober 2018 - Lesbos, Griekenland

Gisteravond zijn alle voorbereidingen nog snel afgerond zodat we vandaag direct aan de slag kunnen gaan. Na het ontbijt door naar de winkel om wat materialen in te slaan en naar de houthandel om onze bestelling houten plankjes op te halen. Na de toeristische route van gisteren (lees: we waren verdwaald) weten we nu de weg naar het kamp toch snel te vinden en zijn we keurig op tijd binnen. Alle pasjes worden gecheckt bij de ingang en op naar het infopunt om onze mooie oranje hesjes op te halen.

Vandaag staat op het programma dat 5 personen bij de vrouwen notitieboekjes gaan versieren en 6 personen bij de jongeren happy socks gaan maken. Na een rondje langs de tenten om iedereen op te halen komen er al snel vrouwen en jongeren op af en is iedereen druk bezig met sokken, stiften, versiersels, knopen, lintjes, notitieblokken en vilt. Er wordt nog snel even gediscussieerd over plan B als we te veel tijd over hebben, maar de vrouwen maken er echte kunstwerken van. Bij de jongeren gaat het er ook leuk aan toe en worden mooie sokken gemaakt. Af en toe merken we wel wat spanning tussen de mensen hier, al snel het idee dat de een achter wordt gesteld en de ander teveel krijgt. Een van onze taken hier is dus ook wat opvoeding meegeven. Alsjeblieft en dankjewel zeggen en gewoon op je beurt wachten om iets te krijgen. Ergens snappen we het ook wel, als je altijd op je beurt wacht en anderen dringen voor zou je immers nooit iets krijgen.. Anderzijds vinden we het wel deels onze verantwoordelijkheid om mensen dat te leren. En dat konden we vanmiddag ook goed gebruiken...

Na de lunchpauze vertrekken we richting Olive Grove, dit is een gedeelte buiten het kamp waar mensen hun tent opgezet hebben omdat het kamp overvol is. Onze wangen gekleurd met rood-wit-blauw vlaggetjes en al zingend lopen we in de richting van de plek waar we de activiteiten zullen doen. We beginnen vrolijke bewegingsliedjes te zingen. Het duurt even voordat de kinderen opgestart zijn, maar na een tijdje doen ze alle bewegingen vrolijk mee. De activiteit van vandaag is jojo's versieren. Om te voorkomen dat alle kinderen op ons afrennen roepen we dat ze een lijn moeten maken zodat we op een eerlijke manier de jojo's kunnen uitdelen. Veel kinderen gaan ijverig aan de slag om vervolgens met trots gezicht hun gemaakte jojo te laten zien. Tegelijkertijd wordt soms bij de lijn flink streng gedaan om de kinderen die voordringen achteraan te zetten. Moeders die kinderen naar voren duwen en zeggen dat ze zo lief zijn.. kinderen die zeggen dat ze nog niks hebben voor hun broertje of zusje.. allemaal manieren om toch voor je eigen hachje te gaan en snel iets te krijgen. Voor ons belangrijk om hier aandacht aan te besteden, en ook ouders hierin op hun rol als opvoeder te wijzen.

De kinderen die klaar zijn met hun jojo kunnen meedoen met springtouwen of een balspel. Rond een uur of 5 zingen we ons goodbye-liedje en verlaten we het kamp. De kinderen lopen met ons mee tot de uitgang. Na het geven van alle high-fives is het tijd om te gaan.

Snel nog even boodschappen doen en lekker naar huis. Eindelijk even rust! Omdat we vanavond om half 9 beginnen met de kinderliedjes en filmpjes hebben we even pauze om uit eten te gaan. Bijtanken en gezellig onder elkaar, de sfeer is goed. Na het heerlijke diner gaan we weer terug richting het kamp voor ons avondprogramma. Er is een groot scherm met beamer beschikbaar waardoor we alle liedjes en dansjes kunnen projecteren. Wel goed in de gaten houden dat de gammele stellage niet wordt omgeduwd..! We beginnen lekker te dansen op bewegingsliedjes en drie van ons team verkleden zich als clown. Zij komen er al snel bij en maken de show compleet. De kinderen, maar ook de volwassenen genieten zichtbaar. Er wordt gefilmd en er worden veel foto's gemaakt. Iedereen vindt het jammer als de liedjes zijn afgelopen. Gelukkig hebben we nog wat filmpjes achter de hand en zetten we de kinderen op de grond om mee te kijken. Ook dit valt in de smaak. Als we besluiten te stoppen worden veel knuffels en 'i love you' uitgedeeld, iedereen heeft ervan genoten en ziet uit naar morgen.

Snel nog even helpen met het opzetten van alle techniek voor de champions league van vanavond. Internet werkt en het geluid na een poosje ook. De mannen komen van alle hoeken aangesneld en kunnen de wedstrijd kijken. Tijd voor ons om naar huis te gaan en voor te bereiden voor morgen.

Groetjes, Marinka en Jorin

1. Lydia Bakker:
    25 oktober 2018
    Vanuit het perspectief van weinig hebben en constant moeten overleven logisch dat ouders proberen hun kind vooraan te laten staan, of dat kinderen dringen. Het compliment erachter is dat het laat zien dat de activiteiten enorm gewaardeerd worden! En welk kind zou het niet leuk vinden om een jojo te versieren? Super leuk bedacht! Waarschijnlijk weten ze na een paar dagen dat jullie toch genoeg hebben voor iedereen en dat ze ook zonder te dringen niet achter het net vissen. Ik wens jullie veel energie toe, want ik ben onder de indruk van de lange dagen die jullie maken!